ویوین وست وود می‌گوید گرتا تونبرگ باید دنیا را اداره کند

«خیلی خوب می‌شد اگر گرتا دنیا را کنترل می‌کرد»

AFP

دِیم ویوین وست وود (توضیح: «دِیم» در بریتانیا لقبی برای زنان و برابر با «سِر» برای مردان است) گفته است گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست رهبری «عالی» برای دنیا می‌شود.

طراح مد بریتانیایی که خود را وقف مسائل محیط زیست کرده، در مصاحبه با نشریه «بیگ ایشو» گفت اگر تونبرگ کنترل کره زمین را در دست گیرد، از تولید گاز کربن کاسته خواهد شد.

وست وود در مورد این فعال شانزده ساله سوئدی گفت:«عالی می‌شود اگر گرتا کنترل دنیا را در دست بگیرد».

«و اگر مشاور او بودم، می‌گفتم: اولین کاری که باید بکنی، گرتا، این است که  همه باید بطری‌های شیشه‌ای‌شان را دوباره مصرف کنند. بعد از آن آسان‌تر می‌توانیم به مسئله پلاستیک بپردازیم».

وست وود هفتاد و هشت ساله در ادامه گفت هرچند پیشرفت‌هایی صورت گرفته، اما برای حل مسئله تغییرات اقلیمی  و دیگر معضلات محیط زیستی که کره زمین با آن روبروست، راه درازی در پیش داریم.

او در اشاره به جنبش «جمعه‌ها برای آینده» که دانش آموزان سراسر جهان را  به اعتصاب از مدرسه و اعتراض به نبود اقدامات دولت‌ها برای بحران اقلیمی ترغیب کرد، گفت: «به لطف گرتا و اعتصاب مدارس و قیام انقراض، پیشرفت‌هایی داشته‌ایم».

وست وود در ادامه گفت: «آنها دولت ما را مجبور کردند یک بحران اقلیمی اعلام کرده و (برای حل آن) هدف‌هایی تعیین کند. با وجود این، نمی‌توانیم از حرکت بازایستیم. اهداف پیشین برای سال ۲۰۲۰ تعیین شده بود، اما حالا آن را به ۲۰۵۰ تغییر داده‌اند. این همیشه جایی در آینده است، هیچوقت اینجا نیست. اما ما اکنون با مسائلی واقعی روبرو هستیم، و باید در مورد آن اقدام کنیم».

اظهارات وست وود چند روز پس از آن منتشر می‌شود که گرتا تونبرگ در یک سفر دریایی دو هفته‌ای در آب‌های اقیانوس اطلس، برای شرکت در کنفرانس سران سازمان ملل متحد در مورد دمای کره زمین، به نیویورک و سپس شیلی می‌رود.

این فعال نوجوان به بی بی سی گفت سفر با کشتی در عوض هواپیما به جهان نشان می‌دهد که «بحران تغییرات اقلیم واقعی است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر